Krasposter 'Vitamines Krassen!'

In februari 2016 hebben scholen krasposters aangevraagd en ontvangen. Op deze pagina staan de spelregels en extra tips en weetjes voor elk krasvakje. Er zit een paar keer een wedstrijd achter een krasvakje. De uploadformulieren die je daarvoor nodig hebt, vind je bij het nummer van dat vakje. Veel krasplezier!

Spelregels

Wanneer kras je een gewoon vakje open?

  • Als de hele klas groente of fruit van EU-Schoolfruit heeft gegeten, of
  • Als de hele klas groente of fruit van thuis heeft meegenomen én opgegeten
  • Je mag zelf kiezen welke soort fruit of groente je eet. Dus als er een vakje is in de vorm van een kers, hoef je niet per se een kers te eten!

Wanneer kras je een vakje met blauwe ster open?

  • Als iemand in de klas een nieuw soort groente of fruit van thuis heeft meegenomen naar school, iets dat hij/zij nog niet eerder heeft meegenomen.

In welke volgorde kras je de vakjes open?

  • Het is het leukst en leerzaamst als je de vakjes in chronologische volgorde openkrast. Uitzondering: als een leerling iets nieuws van thuis meeneemt, mag een vakje met blauwe ster opengekrast worden.

Extra uitleg, uploadformulieren & weetjes per krasvakje

1

Wat zijn vitamines?

Vitamines zijn stofjes in je eten die ervoor zorgen dat je gezond blijft. Je hebt verschillende soorten vitamines en die hebben allemaal hun eigen functie. Er zijn vitamines die zorgen voor je haar, je huid, je ogen en je weerstand. In groente en fruit zitten veel vitamines. Daarom is het zo gezond!

Tip: Filmpje

De 'Vitamineshow' (15 minuten).Dit filmpje van het Klokhuis laat zien dat vitamines van levensbelang zijn. Door middel van een leuke animatie wordt verbeeld wat vitamines met je lichaam doen.

2

Filmpje: Hoe groeit een aardbei?

Dit filmpje laat zien dat de uitlopers van de aardbeienplant belangrijk zijn voor aardbeien. Het filmpje duurt twee minuten en kan dus gemakkelijk gekeken worden tijdens het fruit eten!

Wist je dat aardbeieen ook wel 'zomerkoninkjes' genoemd worden?

3

Waar zit de meeste vitamine C in?

Het juiste antwoord is B: in rode paprika. In sinaasappel, kiwi en aardbeien zit ook veel vitamine C, maar net wat minder dan in rode paprika.

4

Grappige klassenfoto met fruit of groente gemaakt? Upload je foto via dit formulier! Je hoort binnen een paar weken of jouw klas de appelsnijders heeft gewonnen.

5

Interview: Welke soorten groente en fruit eet jullie juf of meester het liefst?

Voorbeeldvragen voor het interview:

  • Heb je vandaag al groente of fruit gegeten?
  • Wat is je lievelingsfruit?
  • Wat is je lievelingsgroente?
  • Wat zou je in een smoothie doen?
  • Neem je altijd groente of fruit mee naar school? Waarom?
  • Wat kan je allemaal van je lievelingsfruit of je lievelingsgroente maken?
  • Verzin met je klasgenootjes nog meer vragen!

6

Wat is het populairste fruit van de klas?

Tips:

  • Gebruik de placematmethode: leg een groot vel papier in het midden van de klas en teken of schrijf je favoriete fruit op het papier. Welke is het meest genoemd/getekend?
  • Doetip: maak een poster waarop je het populairste stuk fruit aanprijst aan de rest van de school.

7

Hoeveel groente moet je als kind elke dag eten?

Kinderen van 4 tot 12 jaar hebben 150 gram groente nodig per dag. Dat zijn 3 opscheplepels. Maar je kan overdag ook al wat groente eten. Zoals met EU-Schoolfruit! De snacktomaatjes die jullie soms krijgen, zijn samen al 80 gram. En de wortels en stukken komkommer ook.

8

Hoeveel stuks fruit moet je per dag eten?

Kinderen van 4 tot 12 jaar hebben twee stuks fruit per dag nodig. Dan krijg je genoeg vitamines binnen.

Telt een druif als één stuk fruit?

Eén druif telt niet als een stuk fruit, 20 druiven wel. In één druif zitten niet genoeg vitamines, een druif is natuurlijk ook maar heel klein. Een trosje van ongeveer 20 druiven is ongeveer hetzelfde als het eten van één appel!

9

Raadsel

Extra raadsel: Wat is oranje en zegt dat hij een sinaasappel is?

Antwoord: Een mandarijn met een grote mond

10

Laat verschillende soorten groente en fruit zien

Tip:

Gebruik bijvoorbeeld de 'Proef ze allemaal!'-poster en laat deze poster zien op het digibord.

Onderbouw:

  • Welke soorten heb je wel eens gezien?
  • En welke vind je lekker om te eten?

Bovenbouw:

  • Welke soorten heb je wel eens geproefd?
  • Welke vind je lekker of juist niet?
  • Waar komt het vandaan? (Uit welk land of welke regio?)
  • In welk seizoen groeit het?

11

Schrijf per groepje zoveel mogelijk groentesoorten op.

Tip:

Verdeel de klas in groepjes. Geef elk groepje een vel papier (placematmethode) en verzin zoveel mogelijk verschillende soorten groente! Welk groepje heeft de meeste soorten opgeschreven? En als je de soorten groente van alle groepjes bij elkaar optelt, hoeveel soorten groente zijn dat dan?

12

Welke verschillende soorten groente eet jij in een week, en je ouders?

Houd bij welke soorten groenten je eet in een week, en hoeveel. Doe dit ook voor je ouders. Vergelijk dit met je klasgenootjes.

Tips:

  • Met EU-Schoolfruit eet je ook wel eens groente! Eten jullie ouders ook wel eens groente tussendoor?
  • Wat is de lievelingsgroente van je ouders?
  • Wie bepaalt er thuis welke groente er wordt gegeten?
  • Eten jullie vaak dezelfde groente of veel verschillende soorten?
  • Turf in de klas hoe vaak verschillende soorten groenten gegeten worden in een week. Welke groente wordt er het meest gegeten?

13

Van welke groente krijg je vitamine A?

Antwoord: wortel. In wortelen zit veel bèta-caroteen. Dat is een stofje dat door je lijf wordt omgezet in vitamine A. Het zit ook in spinazie, mango's en mandarijnen.

Wat doet vitamine A met je lichaam?

Het zorgt ervoor dat je goed kan zien en dat je huid en haren zacht en glad blijven. Ook is het goed voor de weerstand, net zoals vitamine C.

14

Grappige vormen met fruit of groente gemaakt en er een foto van genomen? Upload je foto via dit formulier! Je hoort binnen een paar weken of jouw klas een kookboek heeft gewonnen.

15

Mop

Extra woordspel: Wat is kwamkwammer?

Antwoord: De verleden tijd van komkommer

16

Welke vitamine is goed voor je botten en je weerstand?

Vitamine C is goed voor je botten en zorgt er ook voor dat je niet zo snel ziek wordt én dat wondjes snel kunnen genezen. Het zit in alle soorten groente, fruit en aardappels.

17

Waarom is het goed verschillende soorten groente en fruit te eten?

In elke soort groente en fruit zitten weer andere stofjes. In paprika zit veel vitamine C. Als je wortel eet, krijg je vitamine A. Maar er zitten ook andere stofjes in groente en fruit: vezels bijvoorbeeld (om goed te poepen), en ook mineralen zoals ijzer, calcium en kalium.

18

Raadsel

Extra raadsel: Het is groen en superschattig

Antwoord: Broccolief

19

Filmpje: Van welke plant eten we wat?

Dit filmpje laat zien welke delen van planten we eten: de wortel, de bladeren of juist de stengel? Het filmpje duurt twee minuten en kan dus gemakkelijk gekeken worden tijdens het fruit eten!

20

Hoe blij ben je met het schoolfruit? Maak een foto!

Zet de foto in de nieuwsbrief van de school! Of op Facebook of Twitter. Als je Twittert, noem dan @EU_Schoolfruit, dan liken we het bericht!

Tips voor een leuke foto:

  • Gebruik groente of fruit in de foto
  • Doe allemaal een soort groente of fruit na
  • Zet de juf of meester ook op de foto