Jongen met mais

Aanvullende activiteiten

Smaaklessen worden door de leerkracht zelf gegeven. In aanvulling op deze lessen, is er een aantal activiteiten ontwikkeld die scholen kunnen aanvragen. Het doel van deze activiteiten is scholen (opnieuw) enthousiast te maken voor Smaaklessen, kinderen extra te enthousiasmeren en de leerkracht te ondersteunen. Ook worden bij sommige activiteiten ouders betrokken.

Smaakfeest

  • Groep: 1-8
  • In samenwerking met: regionale steunpunten
  • Ontwikkelde materialen: proefjescircuit, recepten gezonde lunch, handleiding Smaakfeest, doe- het-zelf handleiding Smaakfeest
  • Aantal gegeven Smaakfeesten: >125

Een Smaakfeest is een feestelijke ochtend voor de hele school boordevol proefjes en wordt afgesloten met een heerlijke zelf bereidde lunch. Het doel van het Smaakfeest is om met de hele school tegelijk aandacht te besteden aan het thema voeding en voedsel.
Tijdens het Smaakfeest wordt in elke groep een circuit van smaakproefjes uitgevoerd én maakt een onderdeel van een gezonde lunch. Aan het einde van de ochtend hebben alle leerlingen samen een volledige lunch gemaakt. Deze wordt met leerlingen, begeleiders en leerkrachten gezamenlijk gegeten.
Smaakfeesten worden georganiseerd door een medewerker van het regionale steunpunt of door studenten. Hierdoor wordt de school ontzorgt. Daarnaast worden per groep 4 hulpouders ingezet. Op deze wijze worden ook ouders betrokken bij Smaaklessen.

Het Smaakfeest is voor veel scholen een goede manier gebleken om extra publiciteit voor Smaaklessen en de school te krijgen.

Terug naar bovenTerug naar boven
Smaakfeest

Student in de klas

  • Groep: 1-8 (verschillend per les)
  • In samenwerking met: regionale steunpunten
  • Ontwikkelde materialen: diverse lessen, zoals pasta maken, dierenwelzijn, brood, de zintuigen en voeding en beweging
  • Aantal gegeven lessen: >400

Vanuit de regionale Steunpunten worden studenten betrokken bij Smaaklessen in de vorm van Student in de klas. Studenten van deze onderwijsinstellingen verzorgen Smaaklessen binnen het kader van hun opleiding. Zij zijn bijvoorbeeld afkomstig van de opleidingen Voeding en Gezondheid, Levensmiddelenchemie en Voedingsmiddelentechnologie.
Voor de studenten is het verzorgen van een les op een basisschool een goede manier om kennis over hun vak op een eenvoudige wijze over te leren brengen. Voor de basisscholen is het interessant om een compleet verzorgde les van de student te ontvangen. Daarnaast zorgt een echte “expert” in de klas voor een groot enthousiasme bij de kinderen.

Afhankelijk van de opleidingen en studenten van de regionale steunpunten zijn diverse lessen ontwikkeld, zoals een proefles Smaaklessen, een les over het maken van pasta, dierenwelzijn, brood, de zintuigen en voeding en beweging. De laatste jaren is er ook voor gekozen om studenten in te zetten om één van de lessen uit de lerarenhandleiding van Smaaklessen te verzorgen. Hiermee worden leerkrachten ontzorgt doordat zij deze les niet meer zelf hoeven uit te voeren.

Terug naar bovenTerug naar boven
Student in de klas

Kok in de klas

  • Groep:5-8
  • In samenwerking met: Euro-Toques, Het Koksgilde
  • Ontwikkelde materialen: lesmap “Kok in de Klas”, instructievideo, leerlingenboekjes
  • Aantal gegeven lessen: >450

Elke Smaaklesschool kan eens per vier jaar een koksdemonstratie van Euro-Toques of het Koksgilde aanvragen voor een bovenbouwgroep (groep 5-8). Een heuse kok maakt kinderen razend enthousiast voor eten en alles daaromheen. De kok laat de leerlingen kennismaken met allerlei producten, maakt ze klaar en laat ze proeven.

‘Kok in de Klas’ is een initiatief van Euro-Toques. Deze koksorganisatie verzorgt al sinds beginjaren 90 lessen op basisscholen. Vanaf de start van Smaaklessen zijn de kokslessen en Smaaklessen aan elkaar verbonden en zijn beide programma’s op elkaar afgestemd.

Om koks te ondersteunen bij het verzorgen van de les is de lesmap “Kok in de Klas” ontwikkeld, met activiteiten, een instructievideo en leerlingenboekjes. Deze materialen zijn ontwikkeld in samenwerking tussen Smaaklessen en Euro-Toques. Voor elke les die koks geven, ontvangen zij een onkostenvergoeding van €100,-

Terug naar bovenTerug naar boven

- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan

Bedrijf in de Klas

  • Groep: 1-8 (verschillend per activiteit)
  • In samenwerking met: diverse bedrijven, waaronder Koopmans en CSK
  • Ontwikkelde materialen: diverse lesformats, zoals “van tarwe tot brood” en “kaas maken”
  • Aantal gegeven lessen:+/- 30

Om kinderen meer bekend te maken met de voedingsmiddelenindustrie én om bedrijven meer te binden aan Smaaklessen is de activiteit “Bedrijf in de klas” ontwikkeld. Het doel van deze activiteit is dat bedrijven op scholen lessen aanbieden. Hiermee krijgen kinderen inzicht in wat er precies in een bedrijf gebeurt en worden zij geïnteresseerd in (het werken in) de voedingsmiddelenindustrie.

Er zijn diverse lessen ontwikkeld, zoals de les “van tarwe tot brood” met Koopmans en een les “kaas maken” met CSK. De lessen zijn ontwikkeld in een samenwerking tussen de bedrijven en de regionale steunpunten.

Terug naar bovenTerug naar boven
Bedrijf in de klas

Terugkomworkshop

  • Doelgroep: leerkrachten die al met Smaaklessen werken
  • In samenwerking met: regionale Steunpunten
  • Ontwikkelde materialen: diverse workshops, zoals “Moleculaire gastronomie”, “Anders (w)eten”, “Laat je niet foppen, tijdens het shoppen” en “Biologisch: eigenlijk heel logisch”
  • Aantal terugkomworkshops: 13
Om leerkrachten die met Smaaklessen werken extra te enthousiasmeren en hen tevens extra inspiratie en kennis te geven voor hun lessen, zijn diverse terugkomworkshops ontwikkeld. Docenten die op school werken met Smaaklessen, kunnen zich hiervoor aanmelden.
De terugkomworkshops zijn ontwikkeld door de regionale Steunpunten en worden ook door hen uitgevoerd. De thema’s zijn zeer diverse. Zo zijn er onder andere workshops met de titels Moleculaire gastronomie”, “Anders (w)eten”, “Laat je niet foppen, tijdens het shoppen” en “Biologisch: eigenlijk heel logisch” ontwikkeld.

Het animo voor deze workshops bleek niet groot genoeg te zijn om deze blijvend uit te voeren. De reden hiervoor is dat veel leerkrachten door hun drukke programma weinig tijd hebben om op een aparte dag een terugkomworkshop te volgen. Zij blijken meer behoefte te hebben aan activiteiten die in hun klas worden uitgevoerd voor de kinderen. 
Terug naar bovenTerug naar boven
Jongen kookt

Overige (regionale) activiteiten

In de loop der jaren zijn er diverse overige (regionale) activiteiten ontwikkeld om scholen te ondersteunen bij Smaaklessen. Voorbeelden hiervan zijn het Appelmomendje, Professor Smakeleuk enDe beste schoollunch van Nederland. Met deze activiteiten zijn nog eens een paar honderd scholen bereikt.

Het Appelmomandje

Het Appelmomandje is een mandje met daarin een aantal appels, een appelsnijder, een plankje, een mes, kaneel en rozijnen. Ook zit er een recept bij om de appels in de magnetron klaar te maken. Scholen in de regio CAH Dronten ontvangen dit mandje als extra stimulans om Smaaklessen opnieuw onder de aandacht te brengen.

Professor Smakeleuk

Professor Smakeleuk is een show ontwikkeld door het Steunpunt Inholland. Tijdens deze goochelshow leren kinderen alles over gezond en lekker eten en kunnen zij zich tegelijkertijd verbazen over allerlei goocheltrucs van Professor Smakeleuk.

De beste schoollunch van Nederland

In het schooljaar 2010-2011 en 2011-2012 is de activiteit “De beste schoollunch van Nederland” georganiseerd. Het doel van deze wedstrijd was dat scholen (groep 5-8) een lekkere, gezonde en duurzame lunch bedachten en bereidden. Scholen uit alle provincies konden deelnemen in de provinciale wedstrijd. De winnaars van de provincies gingen door naar de landelijke wedstrijd, waar met veel media-aandacht “De beste schoollunch van Nederland” werd gekozen.

Terug naar bovenTerug naar boven
De beste schoollunch