Onderzoek
In de afgelopen jaren zijn diverse onderzoeken naar EU-Schoolfruit en een schoolfruitbeleid uitgevoerd. Lees hier de belangrijkste punten van de evaluaties en studies.
Procesevaluatie 2020-2021
Ruim 3000 scholen hebben in het schooljaar 2020-2021 deelgenomen aan het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma. Na afloop van de (bijna) 20 weken gratis fruit en groente werd het programma geëvalueerd door Right Marktonderzoek. Bijna alle scholen zijn (heel) positief over het programma (99%).
Algemeen
- Bijna alle scholen zijn (heel) positief over het EU-Schoolfruitprogramma (99%). Scholen zijn positief over:
- het kennismaken met verschillende (nieuwe) soorten fruit;
- dat het programma gezond eten stimuleert;
- dat kinderen van ouders die het financieel minder breed hebben op deze manier ook verschillende soorten groente en fruit ervaren.
- 97% van de scholen is (zeer) tevreden over de informatie die wordt gedeeld over het EU-Schoolfruitprogramma. De nieuwsbrief wordt met een 8,1 beoordeeld.
Lesportaal Chef!
- Bijna de helft van de scholen heeft een account aangemaakt op het lesportaal Chef! Nog eens 20% wil dit nog gaan doen.
- Van de scholen die een account op Chef! hebben aangemaakt heeft 89% van de scholen gebruikgemaakt van de Startlessen EU-Schoolfruit.
- De Startlessen worden gemiddeld met een rapportcijfer 7,6 beoordeeld.
Fruit- en groentebeleid
- Voorafgaand aan het EU-Schoolfruitprogramma hadden veel scholen (87%) al een beleid voor het eten van fruit en groente op school.
- Na afloop heeft bijna de helft van de scholen vaste fruit- en groentedagen ingesteld (48%). De meeste scholen (83%) laten de ouders fruit en groente meegeven. Nog eens 37% stimuleert het meenemen van fruit en groente.
Effectmeting (2018-2019)
O.a. Wageningen University & Research heeft onderzoek uitgevoerd naar het effect van EU-schoolfruit op zichzelf- en in combinatie met Smaaklessen op de groente- en fruitconsumptie en kennis over gezonde voeding bij kinderen. Het onderzoek is uitgevoerd onder 1460 kinderen uit groep 6 en 7.
Studiepopulatie
- 15 scholen die meededen aan EU-Schoolfruit én Smaaklessen
- 12 scholen die meededen aan EU-Schoolfruit
- 10 scholen zonder voedseleducatie (controlegroep)
Met behulp van een vragenlijst werden de volgende aspecten gemeten:
- kennis over voeding
- groente- en fruitconsumptie
Resultaten
- Smaaklessen blijkt opnieuw effectief in het verhogen van kennis over gezonde voeding.
- EU-Schoolfruit draagt bij aan een verhoging van de groente- en fruitconsumptie bij kinderen op scholen waar nog geen voedingsbeleid is.
- EU-Schoolfruit en Smaaklessen stimuleren de groente- en fruitconsumptie vooral bij kinderen die thuis minder gestimuleerd worden om gezond te eten.
Meer info
Schoolfruitbeleid (2017-2019)
Wageningen University & Research heeft onderzoek gedaan naar hoe het eten van groente en fruit tijdens het 10-uurtje (de ochtendpauze) een gewoonte kan worden voor alle kinderen, ouders en scholen. Het onderzoek is uitgevoerd onder 569 kinderen uit groep 3 t/m 5 van 9 basisscholen.
Resultaten
Uit dit onderzoek blijkt dat op scholen die vijf vaste groente- en fruitdagen hebben ruim 2x zoveel groente en fruit wordt gegeten als op scholen zonder beleid (130 vs 60 gram).
De meeste ouders vonden het vijf -dagen-beleid zinvol, stimulerend en plezierig. Niet vervelend en overdreven.
Conclusie
Zowel een 5-dagen beleid als een gevulde groente- en fruitschaal in de klas leveren een substantiële bijdrage aan de groente- en fruitconsumptie van kinderen. Een beleid met vijf groente- en fruitdagen lijkt, op dit moment, de meest haalbare strategie voor implementatie op de basisschool. Hierbij hebben zowel ouders als scholen een duidelijke rol bij het aanleren van gezonde eetgewoontes bij kinderen.
Meer info
Omnibusonderzoek van DUO
In de periode van 17 t/m 31 mei 2021 heeft het Omnubisonderzoek van DUO plaatsgevonden. Bij dit onderzoek zijn vragen over vaste groente- en fruitdagen gesteld aan 400 schoolleiders. Uit dit onderzoek blijkt dat:
- 97% van de schoolleiders kent het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma.
- Op 63% van de scholen zijn één of meerdere vaste groente- en fruitdagen.
- Op 23% van de scholen zijn vaste groente- en fruitdagen.
- Bij 91% van de scholen wordt de groente en het fruit meegegeven door ouders.
5% zorgt zelf voor groente en fruit middels een contract met een (lokale) leverancier.
Procesevaluatie 5-jaar EU-Schoolfruit (2011-2016)
Om inzicht te krijgen in het langdurige effect van deelname aan het EU-Schoolfruitprogramma is er in januari 2017 door Right Marktonderzoek een online onderzoek uitgevoerd onder scholen die in de schooljaren 2011-2012 tot en met 2015-2016 aan het programma hebben deelgenomen.
Het percentage scholen dat voorafgaand aan het EU-Schoolfruitprogramma al een beleidhad ten aanzien van gezonde voeding, is in de laatste 5 jaar duidelijk toegenomen. In 2011-2012 gaf 47% aan zelf al een beleid te hebben, 4 jaar later is dit 88%.
Het beleid kan op verschillende manieren tot uiting komen, zoals deelname aan SchoolGruiten, het zijn van een Gezonde School, het hebben van fruitdagen in het algemeen, het stimuleren van het eten van groenten en fruit (zonder verplichting) ofwel een verplichting ten aanzien van gezonde voeding.
Ook geven verschillende scholen aan deel te nemen aan lesprogramma’s zoals ‘Weet wat je eet’, DOiT en Lekker Fit! Eigen initiatieven van scholen zijn in de laatste jaren toegenomen. In 2012-2013 en 2013-2014 gaf nog circa een tiende deel aan zelf niet op een andere wijze aandacht te besteden aan het eten van groenten en fruit, in de daarop volgende jaren ligt dit op slechts 1%.
Van de scholen ziet 84% een toename in de mate waarin leerlingen zelf groenten/fruit meenemen naar school. Ook zegt 91% van de leerkrachten dat de kennis van leerlingen over verschillende fruit- en groentensoorten sterk toegenomen is en ziet 89% van de leerkrachten dat leerlingen zich bewuster zijn van het belang van gezonde voeding.
Van de scholen die hebben deelgenomen aan het déjà-vu onderzoek zegt 81% dat het EU-Schoolfruitprogramma blijvend effect heeft op de groenten- en fruitconsumptie van leerlingen.


