Veelgestelde vragen
Op deze pagina vindt u de meest gestelde vragen.
Een vraag over het registratiesysteem of het schoolaccount? Ga dan naar de veelgestelde vragen-pagina over het schoolaccount.
Staat uw vraag hier niet tussen? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.
Wachtwoord vergeten van uw schoolaccount
Hoe reset ik mijn wachtwoord?
● Ga naar http://registratie.euschoolfruit.nl.
● Selecteer bij Inloggen 'Wachtwoord vergeten'.
● Vul het mailadres in. Er wordt vervolgens een e-mail verstuurd naar dit e-mailadres. In deze e-mail staan instructies hoe u het wachtwoord kunt resetten. Let op: de e-mail kan terecht komen in de 'ongewenste mail'.
Hoe log ik in met mijn schoolaccount?
U heeft bij het aanmelden voor het EU-Schoolfruitprogramma een schoolaccount aangemaakt. Deze gebruikt u tijdens het programma voor het doorgeven van wijzigen, het doorgeven van vragen en klachten aan uw leverancier en het bevestigen van de ontvangst van de leveringen. U logt als volgt in:
● Ga naar http://registratie.euschoolfruit.nl.
● Vul bij Inloggen uw gebruikersnaam in. Dit is het brinnummer van de school. Gebruik hiervoor kleine letters en 6 tekens. Bijvoorbeeld 05pk00.
● Vul het wachtwoord in en druk vervolgens op Inloggen.
Bent u het wachtwoord kwijt? Druk dan op Wachtwoord vergeten.
Kunt u niet in het schoolaccount omdat de contactpersoon voor het EU-Schoolfruitprogramma is gewijzigd? Stuur dan een e-mail naar euschoolfruit@wur.nl.
Ik kan niet inloggen met het wachtwoord dat ik ontvangen heb
Controleer het volgende:
- Heeft u het brinnummer met kleine letters ingevuld?
- Het brinnummer bestaat uit 6 tekens. Bijvoorbeeld 05pk00. Heeft u een brinnummer met 4 tekens, voeg dan 00 toe.
- Als u het wachtwoord kopieert en plakt, let dan goed op dat u geen spatie mee kopieert.
Kunt u nog steeds niet inloggen? Stuur dan een e-mail naar euschoolfruit@wur.nl.
Deelname EU-Schoolfruit 2020-2021
Wanneer kan ik mijn school inschrijven voor EU-Schoolfruit 2020-2021?
Wanneer krijg ik bericht of mijn school is ingeloot?
In de week van 21 september 2020 krijgt u bericht of uw school is ingeloot voor het programma.
Wanneer het aantal inschrijvingen meer is dan de maximale capaciteit, dan wordt op basis van een onafhankelijke loting bepaald welke scholen aan EU-Schoolfruit 2020-2021 deelnemen. Dit is afhankelijk van het aantal leveranciers en het bijbehorende budget.
Tot wanneer loopt het EU-Schoolfruitprogramma 2020-2021?
Is het programma echt gratis?
Ja het programma is helemaal gratis! Het programma wordt gefinancierd door de Europese Unie.
Na de twintig weken gratis groente en fruit gaan scholen zelf verder. Dit kan bijvoorbeeld door ouders te vragen om groente en fruit mee te geven naar school (dan betalen de ouders). Of door bijvoorbeeld een betaald schoolfruitabonnement af te sluiten bij een schoolfruitleverancier (de kosten liggen dan bij de school of de ouders, afhankelijk waar u voor kiest als school). Lees verder. Ook als u nogmaals wilt deelnemen aan het programma, is het programma gratis.
Mag mijn school meerdere keren meedoen?
Heeft u een vraag over corona en EU-Schoolfruit?
Wie organiseert het EU-Schoolfruitprogramma?
Het EU-Schoolfruitprogramma wordt gefinancierd door de Europese Unie. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) voert de Schoolfruitregeling uit in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Steunpunt EU-Schoolfruit en Smaaklessen van Wageningen University verzorgt de communicatie, registratie en educatie in het EU-Schoolfruitprogramma. De leveranciers verzorgen de inkoop en transport van de wekelijkse levering
Voor schooljaar 2020-2021 is circa € 7 miljoen beschikbaar voor de Regeling schoolfruit en -groente vanuit de Europese Unie.
Het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma wordt ook ondersteund door: het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en het Voedingscentrum.
Meer achtergrondinformatie vindt u op https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/schoolfruit-en-groenten
Wat zijn de voorwaarden voor deelname?
Wat voor groente en fruit wordt er geleverd op school?
Uw school ontvangt 20 weken iedere week drie porties groente/fruit per leerling.
Iedere week ontvangt u de nieuwsbrief met de levering voor de week erop. Sommige soorten groente en fruit moeten worden gesneden en verdeeld over de klassen. Dit kan soms tijd in beslag nemen. Het is verstandig om vooraf te bespreken hoe uw school dit gaat organiseren. Bijvoorbeeld met een team van snijd-ouders.
Wees er ook bewust van dat het fruit en groente op een koele plek moeten staan, weg van direct zonlicht. Zo blijft de kwaliteit van het fruit en groente het best.
Het schoolfruit- en groente moeten voldoen aan bepaalde eisen. De producten:
- Zijn van kwaliteitsklasse I;
- Zijn vers en onbewerkt;
- Zijn geschikt voor directe consumptie;
- Hebben geen toegevoegde suiker, toegevoegde kunstmatige zoetstoffen, toegevoegd vet en toegevoegd zout;
- Bestaan uit minimaal 20% groenten;
- Bestaan maximaal 20% uit hetzelfde product;
- Wegen minimaal 70 gram per portie bij een minimaal gewicht van 300 gram per week.
Mogen VSO scholen meedoen aan EU-Schoolfruit?
Wanneer starten de leveringen?
Privacybeleid
Vragen over Corona en EU-Schoolfruit
Gaat het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma door?
Wat moet ik doen als de school (gedeeltelijk) sluit vanwege corona?
Als de school sluit i.v.m. corona dan dient u dit zo spoedig mogelijk door te geven aan uw leverancier én aan het Steunpunt EU-Schoolfruit via euschoolfruit@wur.nl. De contactgegevens van uw leverancier vindt u hier of geef het door via het registratiesysteem.
Wanneer de school weer open gaat dan dient u dit zo spoedig mogelijk door te geven aan uw leverancier én het Steunpunt EU-Schoolfruit.
Het is niet mogelijk voor een gedeelte van de school te leveren. Voor de levering van EU-Schoolfruit- en groente geldt dat de school wel of niet sluit. Wanneer een deel van de kinderen niet aanwezig is op school dan mag de groente en het fruit verdeeld worden over de andere leerlingen.
Andere suggesties voor het fruit dat over is:
- Extra uitdelen bij de lunch of bij een pauze in de middag
- Bij de uitgang van de school zetten zodat leerlingen een stuk fruit of groente mee naar huis nemen
- Meegeven aan gezinnen die het minder hebben
- Leerkrachten eten mee
Hoe wordt het fruit en de groente gesneden nu er geen ouders de school in mogen?
Er zijn hier verschillende mogelijkheden voor:
o De leerkracht doet dit zelf
o Inzet onderwijsassistent, stagiaire of conciërge
o Inzet leerlingen bovenbouw
o Voorbereiding op een locatie of in een ruimte die coronaproof is. Een ruimte waarbij ouders kunnen ondersteunen volgens de richtlijnen van het RIVM
o Ouders gebruiken een mondkapje
Overleg binnen uw school wat de mogelijkheden zijn.
Wat doen leveranciers om de verspreiding van het virus te voorkomen?
Kan er handzaam fruit geleverd worden?
Kan het coronavirus verspreid worden via groente en fruit?
Het Voedingscentrum geeft informatie over het risico op verspreiding via voedsel.
Het RIVM geeft informatie over de verspreiding via oppervlakten zoals pakketjes.
Kan ik deelname aan het programma stopzetten vanwege het coronavirus?
Kan ik een ander leerlingenaantal opgeven wanneer een aantal klassen niet aanwezig zijn i.v.m. Corona?
Niet deelnemen? Vraag aan ouders groente en fruit mee te geven vanuit huis!
Start EU-Schoolfruit
Wanneer neemt mijn leverancier contact met mij op over de leverdag?
U krijgt nadat u de schoolfruitovereenkomst heeft ondertekend een bericht over de eerste leverdag in week 44. Dit is een maandag of dinsdag. Begin met het schoolfruit altijd één dag na de aangekondigde leverdag. Groente en fruit kunnen ook om 16.00 uur worden geleverd.
De leveringen starten in de week van 9 november 2020. Iedere week ontvangt u één levering met drie porties per kind. De laatste levering ontvangt u in de week van 12 april 2021.
Houd er rekening mee dat de eerste paar leverweken nodig zijn om de logistieke route goed lopend te maken. Ook de chauffeur heeft tijd nodig om aan de route te wennen. Dit betekent dat de levering in de eerste paar weken soms kan afwijken van wat is afgesproken of dat de leverdag wordt gewijzigd. Uw leverancier doet zijn uiterste best om volgens afspraak te leveren, maar heeft tijd nodig om het proces goed op de rit te krijgen.
Wanneer ontvangt mijn school het startpakket?
Hoe informeer ik ouders?
Informeer ouders op welke dagen de kinderen op school fruit en groente krijgen. Gebruik daarvoor onze nieuwsbriefbijlage. U kunt nu al de schooldagen waarop er geen EU-Schoolfruit wordt gegeten verplichte fruitdagen maken. Zo wennen ouders ook aan het idee om standaard groente en fruit mee te geven.
Vanaf dit jaar kunnen ook ouders zich opgeven voor een nieuwsbrief, gericht op ouders. Hierin staat onder andere informatie over groente en fruit voor de week erop, zodat ouders hier rekening mee houden. Ouders kunnen zich vanaf oktober voor de nieuwsbrief opgeven.
Hoe blijf ik op de hoogte tijdens het programma?
U ontvangt iedere donderdag een nieuwsbrief met informatie over groente en fruit voor de komende week en in welke volgorde u deze het beste kunt eten. Daarnaast worden er tips gegeven voor lesactiviteiten op het gebied van groente, fruit en gezonde voeding. Zijn er meer leerkrachten die de nieuwsbrief willen ontvangen? Schrijf ze in via www.euschoolfruit.nl/schoolfruitnieuwsbrief.
Er is ook een nieuwsbrief speciaal voor ouders. Hierin staat onder andere informatie over groente en fruit voor de week erop, zodat ouders hier rekening mee houden. Ouders kunnen zich voor de nieuwsbrief opgeven via www.euschoolfruit.nl/schoolfruitnieuwsbrief.
Vragen over de levering
Hoe vaak per week wordt er geleverd?
Tot wanneer loopt het EU-Schoolfruitprogramma 2020-2021?
Hoeveel wordt er geleverd?
Wekelijks komt op de website te staan welke soorten fruit en groente uw school gaat ontvangen voor de komende week. Daar staat ook de volgorde van consumptie bij en de portiegrootte.
Uw leverancier dient iedere week fruit en groente te leveren met een gewicht van minimaal 70 gram per portie bij een minimaal gewicht van 300 gram. Is de portie te weinig voor de leerlingen? Vraag ouders om aanvullend fruit of groente mee te geven. Ouders kunnen wekelijks op de hoogte blijven van de levering door zich aan te melden voor de oudernieuwsbrief.
Op welke dag wordt er geleverd?
Kwaliteit, variatie en soort groente en fruit
Uw school ontvangt 20 weken iedere week drie porties groente/fruit per leerling.
Iedere week ontvangt u de nieuwsbrief met de levering voor de week erop. Sommige soorten groente en fruit moeten worden gesneden en verdeeld over de klassen. Dit kan soms tijd in beslag nemen. Het is verstandig om vooraf te bespreken hoe uw school dit gaat organiseren. Bijvoorbeeld met een team van snijd-ouders.
Weer er ook bewust van dat het fruit en groente op een koele plek moeten staan, weg van direct zonlicht. Zo blijft de kwaliteit van het fruit en groente het best.
Het schoolfruit- en groente moeten voldoen aan bepaalde eisen. De producten:
- Zijn van kwaliteitsklasse I;
- Zijn vers en onbewerkt;
- Zijn geschikt voor directe consumptie;
- Hebben geen toegevoegde suiker, toegevoegde kunstmatige zoetstoffen, toegevoegd vet en toegevoegd zout;
- Bestaan uit minimaal 20% groenten;
- Bestaan maximaal 20% uit hetzelfde product;
- Wegen minimaal 70 gram per portie bij een minimaal gewicht van 300 gram per week.
Ontvangst leveringen bevestigen
Hoe bevestig ik de ontvangst van de leveringen?
Eén van de voorwaarden bij deelname aan het EU-Schoolfruitprogramma is het online bevestigen dat u alle leveringen heeft ontvangen. Dit moet drie maal tijdens het programma, aan het eind van elke leverperiode.
De schoolfruitcoördinator ontvangt aan het einde van iedere periode een e-mail wanneer de ontvangstbevestiging klaar staat in het schoolaccount. De bevestiging is noodzakelijk voor de leverancier voor het verkrijgen van de EU-vergoeding voor de groente- en fruitlevering en is één van de voorwaarden van uw deelname aan het EU-Schoolfruitprogramma.
- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan
Hoe bevestig ik de ontvangst van de leveringen van periode 1?
● Log in met uw schoolaccount op http://registratie.euschoolfruit.nl of klik bovenaan deze pagina op 'Inloggen'.
● Klik op ‘Ontvangstbevestigingen’ op het Dashboard.
● Selecteer Periode 1 aan de linkerkant van het scherm.
● Controleer de producten die u heeft ontvangen van week 46 t/m week 51 aan de rechterkant van het scherm.
● Druk op de groene knop ‘Bevestigen’. Een pop-up verschijnt.
● Bevestig in de pop-up de ontvangst. Heeft u opmerkingen over de kwaliteit of over de aantallen? Noteer deze dan bij opmerkingen. Druk op ‘Opslaan’. U ontvangt een bevestiging. per e-mail
Wat moet ik doen als ik een opmerking heb over de aantallen of kwaliteit?
U kunt dit aangeven bij het bevestigen van de ontvangst:
● Log in met uw schoolaccount op http://registratie.euschoolfruit.nl of klik bovenaan deze pagina op 'Inloggen'.
● Klik op ‘Ontvangst bevestigingen’ op het Dashboard.
● Selecteer Periode 1 aan de linkerkant van het scherm.
● Controleer de producten die u heeft ontvangen van week 46 t/m week 51 aan de rechterkant van het scherm.
● Druk op de groene knop ‘Bevestigen’. Een pop-up verschijnt.
● In deze pop-up bevestigt u de ontvangst. Hier kunt u ook opmerkingen noteren over de kwaliteit of over de aantallen. Druk op ‘Opslaan’. U ontvangt een bevestiging per e-mail. Wanneer u op opslaan heeft geklikt is dit voldoende en bent u klaar.
Wijzigingen leerlingenaantal
Hoe geef ik een wijziging door?
Wijzigt uw leerlingenaantal gedurende het programma? U kunt deze wijziging doorgeven tot en met 18 december 2020. De wijziging, ongeacht van wanneer u deze doorgeeft in deze periode, wordt doorgevoerd na de kerstvakantie. Geef dus een leerlingenaantal door waarmee u zich kunt redden t/m de week van 16 april 2020.
U kunt de wijziging doorgeven via uw schoolaccount:
• Log in op http://registratie.euschoolfruit.nl of selecteer bovenin Inloggen.
• Selecteer Leerlingaantal wijzigen op uw Dashboard.
• U ziet allereerst het leerlingenaantal wat u heeft doorgegeven bij uw inschrijving.
• Vul het nieuwe leerlingenaantal in en selecteer Opslaan. U krijgt bericht van ons wanneer uw wijziging is goedgekeurd en wordt doorgevoerd.
- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan
Ik mag mijn leerlingaantal niet wijzigen. Waarom niet?
Het leerlingenaantal mag alleen gewijzigd worden tussen 9 november, tot en met 18 december 2020. Dit zijn de regels die zijn vastgesteld door het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.
Hoe gaat mijn school verder na het EU-Schoolfruitprogramma?
Hoe kan ik EU-Schoolfruit structureel voortzetten?
Wat is het verschil tussen het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma en andere schoolfruitprogramma's?
Het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma is een programma vanuit de EU. Scholen die deelnemen ontvangen 20 weken lang, 3 keer per week, groente of fruit voor alle leerlingen. De inschrijfperiode van het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma is van 31 augustus t/m 11 september. De leverperiode is van 9 november 2020 t/m 16 april 2021.
Aanvullend zijn er commerciële initiatieven om de kinderen ook in de overige maanden van groenten en fruit te kunnen voorzien. Zo eten kinderen gedurende het gehele schooljaar (ong. 40 weken) groente en fruit en wordt het echt een gewoonte. Voor meer info zie: https://www.euschoolfruit.nl/nl/schoolfruit/Schoolfruitbeleid/Schoolfruitabonnement.htm
Verder met ouders of verder met een schoolfruitabonnement?
Optie 1: ouders geven fruit en groente mee‣ Bij deze optie vraagt u ouders fruit en/of groente mee te geven op de afgesproken fruitdagen.‣ Ouders bepalen het aanbod. ‣ Ouders raken meer betrokken. En als ouders fruit/groente aanschaffen voor het fruitmoment op school, is de kans ook groter dat er thuis ook fruit op de fruitschaal ligt.‣ Ouders betalen groente/fruit voor hun eigen kind.
Optie 2: een schoolfruitabonnement‣ De school sluit een abonnement af bij een leverancier.‣ De leverancier zorgt voor een gevarieerd aanbod, eventueel seizoensgericht of biologisch.‣ Ouders hoeven geen tienuurtje mee te geven.‣ De school betaalt de directe kosten, bv. uit opbrengsten van sponsorloop of ouderbijdrage. Inventariseer eerst wat de verschillende betrokkenen vinden. Staat het hele team erachter? Hoe zijn de reacties op schoolfruit vanuit de ouders? En wat is dan de juiste aanpak? Bekijk het stappenplan.
- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan
- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan