Veelgestelde vragen
Op deze pagina vindt u de meest gestelde vragen.
Een vraag over het registratiesysteem of het schoolaccount? Ga dan naar de veelgestelde vragen-pagina over het schoolaccount.
Staat uw vraag hier niet tussen? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.
Inloggen op uw schoolaccount
a. Hoe reset ik mijn wachtwoord?
● Ga naar http://registratie.euschoolfruit.nl.
● Selecteer bij Inloggen 'Wachtwoord vergeten'.
● Vul de gebruikersnaam (dit is het 6-cijferige brinnummer, let op: geen hoofdletters) in waarmee het schoolaccount is aangemaakt (bijv. 10aa01). Er wordt vervolgens een e-mail verstuurd naar het e-mailadres dat is ingevoerd bij de contactpersoon. In deze e-mail staan instructies hoe u het wachtwoord kunt resetten. Let op: de e-mail kan terecht komen in de 'ongewenste mail'.
● Twijfelt u wie de contactpersoon is en wie dus de e-mail heeft ontvangen? Mail (euschoolfruit@wur.nl) of bel ons (0317-485 966).
- Contactgegevens kunt u wijzigen via de button: 'school gegevens wijzigen'.
b. Hoe log ik in met mijn schoolaccount?
U heeft bij het aanmelden voor het EU-Schoolfruit-en groenteprogramma een schoolaccount aangemaakt. Deze gebruikt u tijdens het programma voor het doorgeven van wijzigen, het doorgeven van vragen en klachten aan uw leverancier en het bevestigen van de ontvangst van de leveringen. U logt als volgt in:
● Ga naar http://registratie.euschoolfruit.nl.
● Vul bij Inloggen uw gebruikersnaam in. Dit is het brinnummer van de school. Gebruik hiervoor kleine letters en 6 tekens. Bijvoorbeeld 05pk00.
● Vul het wachtwoord in en druk vervolgens op Inloggen.
Bent u het wachtwoord kwijt? Druk dan op Wachtwoord vergeten.
Kunt u niet in het schoolaccount omdat de contactpersoon voor het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma is gewijzigd? Stuur dan een e-mail naar euschoolfruit@wur.nl.
c. Ik kan niet inloggen met het wachtwoord dat ik ontvangen heb
Controleer het volgende:
1. Heeft u het brinnummer met kleine letters ingevuld?
2. Het brinnummer bestaat uit 6 tekens. Bijvoorbeeld 05pk00. Heeft u een brinnummer met 4 tekens, voeg dan 00 toe.
3. Als u het wachtwoord kopieert en plakt, let dan goed op dat u geen spatie mee kopieert.
Kunt u nog steeds niet inloggen? Stuur dan een e-mail naar euschoolfruit@wur.nl.
Inschrijving en deelname EU-Schoolfruit 2023-2024
a. Wanneer kan ik mijn school inschrijven voor EU-Schoolfruit 2023-2024?
Van 4 september t/m 15 september* kunnen alle basisscholen en scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs zich inschrijven voor het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma voor schooljaar 2023-2024!
*Deze data is onder voorbehoud van publicatie schoolregeling.
b. Wanneer krijg ik bericht of mijn school is ingeloot?
In september* krijgen scholen die zich hebben ingeschreven tijdens de inschrijfperiode bericht of de school is ingeloot voor het programma.
*Deze data is onder voorbehoud van publicatie schoolregeling.
c. Tot wanneer loopt het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma 2022-2023?
De leveringen lopen van 13 november 2023 t/m 19 april 2024*.
*Deze data is onder voorbehoud van publicatie schoolregeling..
d. Is het programma echt gratis?
Ja het programma is helemaal gratis dankzij financiering door de Europese Unie!
Na de twintig weken gratis groente en fruit gaan scholen zelf verder. Dit kan bijvoorbeeld door ouders te vragen om groente en fruit mee te geven naar school (dan betalen de ouders). Of door bijvoorbeeld een betaald schoolfruitabonnement af te sluiten bij een schoolfruitleverancier (de kosten liggen dan bij de school of de ouders, afhankelijk waar u voor kiest als school). Lees verder. Ook als u een volgend jaar nogmaals wilt deelnemen aan het programma, is het programma gratis.
e. Kan ik de studiedagen later doorgeven?
f. Kan ik het leerlingenaantal later doorgeven?
Het kan voorkomen dat de definitieve leerlingaantallen nog niet bekend zijn tijdens de inschrijfperiode. Maak in dit geval een ruime schatting van het leerlingaantal. Mocht u tussen de inschrijfperiode en het tekenen van het schoolfruitcontract het leerlingaantal willen veranderen, kan dat alleen in overleg met EU-Schoolfruit. Het leerlingaantal dat op het schoolfruitcontract staat, is het aantal porties dat geleverd wordt in de eerste periode van het schoolfruit (Week 46 t/m 51*). Eind december mag een school eenmalig het leerlingaantal wijzigen. Dat wordt de hoeveelheid porties dat geleverd wordt in periode 2 en 3 (week 2 t/m 8 en week 9 t/m 16*).
*Deze data zijn onder voorbehoud van publicatie schoolregeling.
g. Mag mijn school meerdere keren meedoen?
h. Wie organiseert het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma?
Het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma wordt gefinancierd door de Europese Unie en is een Regeling van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) voert de Schoolfruitregeling uit in opdracht van het ministerie van LNV. Steunpunt EU-Schoolfruit en Smaaklessen van Wageningen University verzorgt de communicatie, registratie en educatie in het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma. De leveranciers verzorgen de inkoop en transport van de wekelijkse levering
Voor schooljaar 2022-2023 is circa € 5,5 miljoen beschikbaar voor de Regeling schoolfruit en -groente vanuit de Europese Unie.
Het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma wordt ook ondersteund door: het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en het Voedingscentrum.
Meer achtergrondinformatie vindt u op https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/schoolfruit-en-groenten
i. Wat zijn de voorwaarden voor deelname?
j. Wat voor groente en fruit wordt er geleverd op school?
Uw school ontvangt 20 weken iedere week drie porties groente/fruit per leerling.
Iedere week ontvangt u de nieuwsbrief met de levering voor de week erop. De levering staat ook op onze website. Sommige soorten groente en fruit moeten worden gesneden en verdeeld over de klassen. Dit kan soms tijd in beslag nemen. Het is verstandig om vooraf te bespreken hoe uw school dit gaat organiseren. Bijvoorbeeld met een team van snijd-ouders.
Wees er ook bewust van dat het fruit en groente op een koele plek moeten staan, weg van direct zonlicht. Zo blijft de kwaliteit van het fruit en groente het best.
Het schoolfruit- en groente moeten voldoen aan bepaalde eisen. De producten:
- Zijn van kwaliteitsklasse I; Zijn vers en onbewerkt;
- Zijn van kwaliteitsklasse II; (2 tot 4 weken van het programma) en hebben een cosmetische afwijking
- Zijn geschikt voor directe consumptie;
- Hebben geen toegevoegde suiker, toegevoegde kunstmatige zoetstoffen, toegevoegd vet en toegevoegd zout;
- Bestaan uit minimaal 20% groenten;
- Bestaan maximaal 20% uit hetzelfde product;
- Wegen minimaal 70 gram per portie bij een minimaal gewicht van 300 gram per week.
k. Wat is klasse II groente en fruit en waarom wordt dit geleverd?
l. Mogen VSO scholen meedoen aan EU-Schoolfruit?
m. Mogen VO en praktijkonderwijs deelnemen aan EU-Schoolfruit?
n. Wanneer starten de leveringen?
o. Privacybeleid
Steunpunt Smaaklessen & EU-Schoolfruit neemt de bescherming van uw gegevens serieus en neemt passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan.
p. Heeft u een vraag over corona en EU-Schoolfruit?
Start EU-Schoolfruit
a. Wanneer neemt mijn leverancier contact met mij op over de leverdag?
Nadat u het schoolfruitcontract heeft ondertekend krijgt u in week 44* (week van 30 oktober*) een e-mail over uw vaste leverdag. De leverdag is altijd een maandag of dinsdag. Begin met het schoolfruit altijd gelijk de dag na de aangekondigde leverdag. Let op, groente en fruit kunnen ook om 16.00 uur worden geleverd.
De leveringen starten in de week van 13 november 2023*. Iedere week ontvangt u één levering met drie porties per leerling. De laatste levering ontvangt u in de week van 19 april 2024*.
Houd er rekening mee dat de eerste paar leverweken nodig zijn om de logistieke route goed lopend te maken. Ook de chauffeur heeft tijd nodig om aan de route te wennen. Dit betekent dat de levering in de eerste paar weken soms kan afwijken van wat is afgesproken of dat de leverdag wordt gewijzigd. Uw leverancier doet zijn uiterste best om volgens afspraak te leveren, maar heeft tijd nodig om het proces goed op de rit te krijgen.
*Deze data zijn onder voorbehoud van publicatie schoolregeling.
b. Wanneer ontvangt mijn school het startpakket?
U ontvangt in week 44* een startpakket met lesmateriaal en posters. Scholen hangen de EU-Schoolfruitposter zichtbaar op bij de hoofdingang of maken op hun website bekend dat zij deelnemen, waarbij de Europese vlag wordt weergegeven en wordt vermeld dat de Europese Unie de regeling financiert.
*Deze data is onder voorbehoud van publicatie schoolregeling.
c. Hoe informeer ik ouders?
Informeer ouders op welke dagen de kinderen op school fruit en groente krijgen. Gebruik daarvoor onze nieuwsbriefbijlage. U kunt nu al de schooldagen waarop er geen EU-Schoolfruit wordt gegeten verplichte fruitdagen maken. Zo wennen ouders ook aan het idee om standaard groente en fruit mee te geven.
Vanaf dit jaar kunnen ook ouders zich opgeven voor een nieuwsbrief, gericht op ouders. Hierin staat onder andere informatie over groente en fruit voor de week erop, zodat ouders hier rekening mee houden. Ouders kunnen zich vanaf oktober voor de nieuwsbrief opgeven.
d. Hoe blijf ik op de hoogte tijdens het programma?
U ontvangt iedere donderdag een nieuwsbrief met informatie over groente en fruit voor de komende week en in welke volgorde u deze het beste kunt eten. Daarnaast worden er tips gegeven voor lesactiviteiten op het gebied van groente, fruit en gezonde voeding. Zijn er meer leerkrachten die de nieuwsbrief willen ontvangen? Schrijf ze in via www.euschoolfruit.nl/schoolfruitnieuwsbrief.
Er is ook een nieuwsbrief speciaal voor ouders. Hierin staat onder andere informatie over groente en fruit voor de week erop, zodat ouders hier rekening mee houden. Ouders kunnen zich voor de nieuwsbrief opgeven via www.euschoolfruit.nl/schoolfruitnieuwsbrief.
Schoolfruitcontract en leverancier
a. Waar kan ik het Schoolfruitcontract vinden?
- Log in op uw schoolaccount via http://registratie.euschoolfruit.nl
- Selecteer Schoolfruitcontract op uw Dashboard.
n.b. het schoolfruitcontract is pas zichtbaar nadat u een leverancier krijgt toegewezen. In oktober* ontvangt u hierover een mail.
*Deze data is onder voorbehoud van publicatie schoolregeling.
b. Als ik druk op Downloaden gebeurt er niks.
c. Er zit een fout in mijn schoolfruitcontract in mijn gegevens.
Dit kunt u zelf wijzigen:
- Log in op uw schoolaccount via http://registratie.euschoolfruit.nl.
- Druk op Schoolgegevens wijzigen.
- Download dan het Schoolfruitcontract opnieuw via het Dashboard --> Schoolfruitcontract.
Zit er een fout in uw vakantiedagen? Neem contact op!
d. Heeft u geen (werekende) scanner?
Heeft u geen (werkende) scanner?
- Ga naar https://smallpdf.com/nl/pdf-ondertekenen .
- Upload het schoolfruitcontract.
- U kunt in dit programma uw handtekening tekenen, maar ook uploaden als afbeelding.
- Selecteer dan 'Handtekening zetten'. Voeg uw handtekening toe.
- Selecteer 'Tekst toevoegen' en typ uw naam en datum op de juiste plek.
- Selecteer dan 'Toepassen' en download het getekende contract..
Vragen over de levering
a. Hoe vaak per week wordt er geleverd?
b. Tot wanneer loopt het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma 2023-2024?
Het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma 2023-2024 loopt van 13 november 2023 tot en met de week van 19 april 2024*.
*Deze data is onder voorbehoud van publicatie schoolregeling.
c. Wat en hoeveel wordt er geleverd?
Wekelijks komt op de website te staan welke soorten fruit en groente uw school gaat ontvangen voor de komende week. Daar staat ook de volgorde van consumptie bij en de portiegrootte.
Uw leverancier dient iedere week fruit en groente te leveren met een gewicht van minimaal 70 gram per portie bij een minimaal gewicht van 300 gram per week. Is de portie te weinig voor de leerlingen? Vraag ouders om aanvullend fruit of groente mee te geven. Ouders kunnen wekelijks op de hoogte blijven van de levering door zich aan te melden voor de oudernieuwsbrief. Of door de website te bekijken.
d. Op welke dag wordt er geleverd?
De leverancier levert het fruit en de groente op maandag of dinsdag vanaf week 46*. De leverancier geeft aan de school door op welke dag de groente/fruit geleverd zullen worden. Nadat u het schoolfruitcontract heeft ondertekend, krijgt u in week 44 (week van 30 oktober*) een bericht van uw leverancier over de eerste leverdag.
*Deze data zijn onder voorbehoud van publicatie schoolregeling.
e. Kwaliteit, variatie en soort groente en fruit
Uw school ontvangt 20 weken iedere week drie porties groente/fruit per leerling.
Iedere week ontvangt u de nieuwsbrief met de levering voor de week erop. Sommige soorten groente en fruit moeten worden gesneden en verdeeld over de klassen. Dit kan soms tijd in beslag nemen. Het is verstandig om vooraf te bespreken hoe uw school dit gaat organiseren. Bijvoorbeeld met een team van snijd-ouders.
Weer er ook bewust van dat het fruit en groente op een koele plek moeten staan, weg van direct zonlicht. Zo blijft de kwaliteit van het fruit en groente het best.
Het schoolfruit- en groente moeten voldoen aan bepaalde eisen. De producten:
- Zijn van kwaliteitsklasse I;
- Zijn van kwaliteitsklasse II; (2 tot 4 weken van het programma) en hebben een cosmetische afwijking
- Zijn vers en onbewerkt;
- Zijn geschikt voor directe consumptie;
- Hebben geen toegevoegde suiker, toegevoegde kunstmatige zoetstoffen, toegevoegd vet en toegevoegd zout;
- Bestaan uit minimaal 20% groenten;
- Bestaan maximaal 20% uit hetzelfde product;
- Wegen minimaal 70 gram per portie bij een minimaal gewicht van 300 gram per week.
f. Hoe geef ik vragen of klachten over de levering door?
Log in met uw schoolaccount op het Dashboard (http://registratie.euschoolfruit.nl) en stuur hier uw vraag of klacht direct door naar de leverancier.
Bekijk hier de eisen die gelden voor het schoolfruit- en de groente.
g. Wanneer mag een leverweek op 'nee' in het registratiesysteem?
- Als de school dicht is i.v.m. corona besmettingen. Wanneer de school weer open is, meldt de contactpersoon dit aan ons én aan de leverancier.
- Als de school maandag en dinsdag gesloten is. Of meer dan 3 dagen dicht is.
Ontvangst leveringen bevestigen
a. Hoe en wanneer bevestig ik de ontvangst van de leveringen?
Eén van de voorwaarden bij deelname aan het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma is dat u online bevestigt dat u alle leveringen heeft ontvangen. Dit doet u driemaal tijdens het programma, aan het eind van elke leveringsperiode. De leveringsperiodes voor het schooljaar 2023-2024 zijn:
- Periode 1 (2023): week 46-51 (6 weken, plus 2 weken kerstvakantie)*
- Periode 2 (2024): week 2-8 (6 weken, waarvan 1 week voorjaarsvakantie)*
- Periode 3 (2024): week 9-16 (8 weken)*
*Deze data zijn onder voorbehoud van publicatie schoolregeling.
De schoolfruitcoördinator ontvangt aan het einde van iedere periode een e-mail wanneer de ontvangstbevestiging klaar staat in het schoolaccount. De bevestiging is noodzakelijk voor de leverancier voor het verkrijgen van de EU-vergoeding voor de groente- en fruitlevering en is één van de voorwaarden van uw deelname aan het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma.
Hoe bevestig ik de ontvangst van de leveringen?
● Log in met uw schoolaccount op http://registratie.euschoolfruit.nl of klik bovenaan deze pagina op 'Inloggen'.
● Klik op ‘Ontvangstbevestigingen’ op het Dashboard.
● Selecteer de juiste periode aan de linkerkant van het scherm.
● Controleer de producten die u heeft ontvangen aan de rechterkant van het scherm.
● Druk op de groene knop ‘Bevestigen’. Een pop-up verschijnt.
● Bevestig in de pop-up de ontvangst door het vakje 'bevestigd' op 'ja' te zetten.
- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan
Wijzigingen leerlingenaantal
a. Hoe geef ik een wijziging door?
Wijzigt uw leerlingenaantal gedurende het programma? U kunt deze wijziging doorgeven vanaf maandag 13 november 2023 tot en met 22 december 2023*. Aanvragen voor wIjzigingen na 22 december* worden niet meer in behandeling genomen. De wijziging, ongeacht van wanneer u deze doorgeeft in deze periode, wordt doorgevoerd in de loop van december 2023*. Geef dus een leerlingenaantal door waarmee u zich kunt redden tot en met de week van 19 april 2024*.
U kunt de wijziging doorgeven via uw schoolaccount:
• Log in op http://registratie.euschoolfruit.nl of selecteer bovenin Inloggen.
• Selecteer Leerlingaantal wijzigen op uw Dashboard.
• U ziet allereerst het leerlingenaantal wat u heeft doorgegeven bij uw inschrijving.
• Vul het nieuwe leerlingenaantal in en selecteer Opslaan. U krijgt bericht van ons wanneer uw wijziging is goedgekeurd en wordt doorgevoerd.
*Deze data zijn onder voorbehoud van publicatie schoolregeling.
- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan
b. Ik mag mijn leerlingaantal niet wijzigen. Waarom niet?
Het leerlingenaantal mag alleen gewijzigd worden vanaf 13 november 2023, start van het programma, t/m 22 december 2023*. Dit mag éénmalig. Dit zijn de regels die zijn vastgesteld door het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Hier kunnen wij niet van afwijken.
*Deze data is onder voorbehoud van publicatie schoolregeling.
Hoe gaat mijn school verder na het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma?
a. Hoe kan ik EU-Schoolfruit structureel voortzetten?
b. Wat is het verschil tussen het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma en andere schoolfruitprogramma's?
Het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma is een programma vanuit de EU. Scholen die deelnemen ontvangen 20 weken lang, 3 keer per week, gratis groente of fruit voor alle leerlingen. De inschrijfperiode van het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma is van 9 t/m 22 mei 2022. De leverperiode is van 5 september 2022 t/m 10 februari 2023.
Aanvullend zijn er commerciële initiatieven om de kinderen ook in de overige maanden van groenten en fruit te kunnen voorzien. Zo eten kinderen gedurende het gehele schooljaar (ong. 40 weken) groente en fruit en wordt het echt een gewoonte. Voor meer info zie: https://www.euschoolfruit.nl/nl/schoolfruit/Schoolfruitbeleid/Schoolfruitabonnement.htm
Er zijn commerciële aanbieders die hun aanbod actief onder de aandacht brengen bij gemeenten. Wij willen u erop attent maken dat dit aanbod niet afkomstig is vanuit EU-Schoolfruit.
c. Verder met ouders of verder met een schoolfruitabonnement?
Scholen die het eten van fruit en groente op school de gewoonte willen maken, ook na EU-Schoolfruit, kunnen dat op 2 manieren doen.
Optie 1: ouders geven fruit en groente mee Bij deze optie vraagt u ouders fruit en/of groente mee te geven op de afgesproken fruitdagen. Ouders bepalen het aanbod. Ouders raken meer betrokken. En als ouders fruit/groente aanschaffen voor het fruitmoment op school, is de kans ook groter dat er thuis ook fruit op de fruitschaal ligt. Ouders betalen groente/fruit voor hun eigen kind.
Optie 2: een betaald schoolfruitabonnementDe school sluit een abonnement af bij een leverancier. De leverancier zorgt voor een gevarieerd aanbod, eventueel seizoensgericht of biologisch. Ouders hoeven geen tienuurtje mee te geven. De school betaalt de directe kosten, bv. uit opbrengsten van sponsorloop of ouderbijdrage. Inventariseer eerst wat de verschillende betrokkenen vinden. Staat het hele team erachter? Hoe zijn de reacties op schoolfruit vanuit de ouders? En wat is dan de juiste aanpak? Bekijk het stappenplan.
Er zijn commerciële aanbieders die hun aanbod actief onder de aandacht brengen bij gemeenten. Wij willen u erop attent maken dat dit aanbod niet afkomstig is vanuit EU-Schoolfruit.
- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan
- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan
Vragen over Corona en EU-Schoolfruit
a. Wat moet ik doen als de school (gedeeltelijk) sluit vanwege corona?
ls de gehele school sluit i.v.m. corona dan dient u dit zo spoedig mogelijk door te geven aan uw leverancier én aan het Steunpunt EU-Schoolfruit via euschoolfruit@wur.nl. De contactgegevens van uw leverancier vindt u hier. Dit mag in één mail naar beide emailadressen.
Wanneer de school weer open gaat dan dient u dit ook zo spoedig mogelijk door te geven aan uw leverancier én het Steunpunt EU-Schoolfruit, zodat de leveringen weer hervat kunenn worden.
Het is niet mogelijk voor een gedeelte van de school te leveren of het leerlingaantal aan te passen. Voor de levering van EU-Schoolfruit- en groente geldt dat de school wél of niet sluit. Wanneer een deel van de kinderen niet aanwezig is op school dan mag de groente en het fruit verdeeld worden over de andere leerlingen.
Heeft u problemen met het snijden van groente en fruit? Dan mag u het ook meegeven naar huis.
b. Kan ik een ander leerlingaantal opgeven wanneer een aantal klassen niet aanwezig zijn i.v.m. Corona?
Het is niet mogelijk om voor een gedeelte van de school te leveren. Het leerlingaantal kan hiervoor niet tijdelijk aangepast worden. U kunt het leerlingenaantal wijzigingen in de periode voorafgaand aan het ondertekenen van het schoolfruitcontract of in de periode vanaf de start van de leveringen tot uiterlijk 22 december 2023*). Na deze datum is het niet meer mogelijk om het leerlingaantal te wijzigen. Het gewijzigde leerlingaantal gaat na goedkeuring van RVO halverwege november in.
Wanneer een deel van de kinderen niet aanwezig is op school dan mag de groente en het fruit verdeeld worden over de andere leerlingen.
Heeft u problemen met het snijden van groente en fruit? Dan mag u het ook meegeven naar huis.
*Deze data zijn onder voorbehoud van publicatie schoolregeling.
c. Hoe wordt het fruit en de groente gesneden als er geen ouders de school in mogen?
Er zijn hier verschillende mogelijkheden voor:
o De leerkracht doet dit zelf
o Inzet onderwijsassistent, stagiaire of conciërge
o Inzet leerlingen bovenbouw
o Voorbereiding op een locatie of in een ruimte die coronaproof is. Een ruimte waarbij ouders kunnen ondersteunen volgens de richtlijnen van het RIVM
o Ouders gebruiken een mondkapje
Overleg binnen uw school wat de mogelijkheden zijn.
Heeft u problemen met het snijden van groente en fruit? Dan mag u het ook meegeven naar huis.
d. Kan er handzaam of voorverpakt fruit geleverd worden?
Van een aantal scholen krijgen we de vraag of er handzaam fruit geleverd kan worden dat niet gesneden hoeft te worden. We hebben deze wens neergelegd bij de leveranciers, zij doen hun best maar kunnen hierover geen toezeggingen doen. De leveranciers moeten namelijk ook leveren binnen de eisen die gesteld zijn in de regeling.
Het is helaas niet mogelijk om verpakt fruit te leveren, ook in verband met het afval dat dit met zich mee brengt.
e. Wat doen leveranciers om de verspreiding van het virus te voorkomen?
De leveranciers werken volgens strikte hygiënemaatregelen bij de levering van de groenten en fruit. Meestal wordt het fruit en de groente bij de deur neergezet en gaat er niemand naar binnen.
Het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) heeft een generiek kader ‘Coronamaatregelen’ opgesteld voor bedrijven, organisaties, instellingen, lokale overheden en verenigingen. Het kader geeft adviezen hoe al deze organisaties zich kunnen houden aan de Nederlandse maatregelen vanuit de Rijksoverheid. Lees verder
f. Kan het coronavirus verspreid worden via groente en fruit?
Het Voedingscentrum geeft informatie over het risico op verspreiding via voedsel.
Het RIVM geeft informatie over de verspreiding via oppervlakten zoals pakketjes.
g. Kan ik deelname aan het programma stopzetten vanwege het coronavirus?
U kunt uw deelname aan het programma stopzetten. Deze afmelding is definitief. U kunt zich dus niet weer opnieuw aanmelden voor het huidige schooljaar.
Voor afmeldingen vanwege corona geldt een uitzondering op de standaard regel dat een school die zich afmeldt tijdens het programma, uitgesloten is van deelname voor het schooljaar 2023-2024. (Zie voorwaarden art. 20 en 21)
h. Niet deelnemen? Vraag aan ouders groente en fruit mee te geven vanuit huis!
Kunt u vanwege de coronamaatregelen niet deelnemen aan het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma? Dan is dit de kans om ouders/ verzorgers te vragen zelf groente en fruit mee te geven. Bij voorkeur voor alle 5 de schooldagen. Dit geeft duidelijkheid voor kinderen, ouders en het schoolteam. Op scholen met afspraken over vaste groente- en fruitdagen eten de leerlingen ruim twee keer zoveel groente en fruit als op scholen zonder afspraken.