Smaakmissie Groente
Deze Smaakmissie staat in het teken van groente. De opdracht van deze missie is om een groentekatern te schrijven! Leerlingen doen niet alleen kennis op over groente, maar ook over hoe je een goed krantenartikel schrijft.
De doelgroep van deze missie zijn leerlingen van groep 7-8. De Smaakmissie bestaat uit 6 interactieve lessen met aanvullend een digibordmodule en is te vinden op het gratis lesportaal Chef!.

De journalist heeft hulp nodig!
Hij heeft een grote opdracht binnen gekregen om een groentekatern voor de krant te maken. Het artikel moet uiteraard over groente gaan en de lezers iets nieuws bijleren! De journalist heeft daarom de hulp van de klas nodig. Zijn zij de groente-experts die hij zoekt? Ga op missie!
Tijdsduur
De Smaakmissie bestaat uit 6 lessen die variëren tussen 40-90 minuten.
- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan
Hoe zet je een Smaakmissie in?
Op het lesportaal Chef! vind je een overzicht bij welke kerndoelen voor het basisonderwijs voedseleducatie aansluit. Er zijn verschillende manieren om ons aanbod aan voedseleducatie in te zetten.
Op het lesportaal Chef! vind je een overzicht bij welke kerndoelen voor het basisonderwijs voedseleducatie aansluit. Er zijn verschillende manieren om ons aanbod aan voedseleducatie in te zetten.
- Project: verdeel de lessen over de dagen van de projectperiode.
- Verspreid over het schooljaar: maak van tevoren een planning, zodat alle lessen aan bod komen.
- Koppeling met reguliere lesmethoden in het onderwijs: Zowel op deze website als op Chef! staat van welke voedseleducatielessen aansluiten op reguliere lespakketten.
Waaruit bestaat de Smaakmissie?
Les 1: Wat weet ik al over groente?
Wat weten de leerlingen eigenlijk al over groente en zijn er soorten die ze nog nooit geproefd hebben? Ontdek het in les 1!
Leerdoelen
De leerlingen:
- halen voorkennis t.a.v. groente op
- ontdekken nieuwe soorten groente
Les 2: Wat staat er in de krant?
In deze les doen leerlingen onderzoek naar groente en gaan ze aan de slag met het schrijven van het artikel. Tijdens de redactievergadering bespreken de leerlingen de criteria van de journalist.
Leerdoelen
De leerlingen:
- waarderen het proeven van nieuwe soorten groente
De volgende doelen worden door verschillende teams meer of minder behaald. Na de uitwisseling in les 5 zijn de doelen bekend bij alle leerlingen:
- kunnen de herkomst van groente achterhalen
- kunnen in kaart brengen welke productiestappen nodig zijn om groente te kweken en te oogsten
- kunnen vergelijkend warenonderzoek uitvoeren tussen verse groente en groente uit pot/blik/diepvries en beargumenteren wat zij de beste keuze vinden
- ontdekken dat de productie van groente afhankelijk is van het seizoen
- kunnen uit verschillende perspectieven een mening vormen over biologische vs. reguliere groenteteelt en deze beargumenteren
- kunnen aangeven hoe zij beter kunnen voldoen aan de aanbevolen hoeveelheden groente per dag
Les 3: Op excursie
Tijd om de kijken hoe groenten eigenlijk op je bord terecht komen! Op het lesportaal Chef! staan tips over hoe je het beste een teler in de buurt kunt vinden waar je langs kunt gaan voor een excursie.
Leerdoelen
De leerlingen:
- verwonderen zich over de vele productiestappen die een teler moet uitvoeren om groente te kweken en te oogsten
- herkennen dat de productie van groente afhankelijk is van het seizoen
- waarderen groente als een mooi product van de natuur waar veel werk voor nodig is
- zijn zich bewust dat groentesoorten in vijf milieuklassen zijn te verdelen
Les 4: Huiswerkopdracht: naar de groentewinkel
De supermarkt of groentewinkel ligt vol met allerlei soorten groente. Maar hoe kun je zien uit welk land het komt, hoe het bewaard moet worden en of het van het seizoen is? Tijdens deze les ontdekken de leerlingen dit zelf in een winkel!
Leerdoelen
De leerlingen:
- vinden het interessant om in de winkel te kijken waar een groentesoort vandaan komt en of het product van het seizoen is
- kunnen achterhalen waar hun gebruikte groente vandaan komt, of het uit het seizoen komt en hoe het bewaard moet worden en vinden dit interessant om te doen
- kunnen in de winkel aangeven waar je voorkeursgroente kunt vinden (vers en onbewerkt)
Les 5: Een superkrant!
Deze les staat in het teken van het afronden van het artikel. Op naar de laatste redactievergadering!
Leerdoelen
De leerlingen:
- kunnen de herkomst van groente achterhalen
- kunnen in kaart brengen welke productiestappen nodig zijn om groente te kweken en te oogsten
- kunnen vergelijkend warenonderzoek uitvoeren tussen verse groente en groente uit pot/blik/diepvries en beargumenteren wat zij de beste keuze vinden
- ontdekken dat de productie van groente afhankelijk is van het seizoen
- kunnen uit verschillende perspectieven een mening vormen over biologische vs. reguliere groenteteelt en deze beargumenteren
- kunnen aangeven hoe zij beter kunnen voldoen aan de aanbevolen hoeveelheden groente per dag
Les 6: Groentekoks
Tijdens de afgelopen lessen heeft de klas veel geleerd over groente. In deze laatste les gaan de leerlingen het gerecht van de bevriende chef-kok van de journalist maken.
Leerdoelen
De leerlingen:
- kunnen een gerecht met groenten bereiden en aan hun ouders presenteren
Benieuwd naar de Smaakmissie Groente?
Hoe ziet de Smaakmissie eruit?
Wanneer zet je de Smaakmissie in?
- 5 september 2022: Start EU-Schoolfruit
- 19 september 2022: Nationale Vitaliteitsweek
- 14 oktober 2022: Nationale Groente- en Fruitdag
- 6 februari 2023: Laatste week EU-Schoolfruit
- 4 april 2023: Wereld Gezondheidsdag
Andere Smaakmissies voor groep 7-8
- Smaakmissie Vlees, vis, peulvruchten, ei en noten
- Smaakmissie Olie en vet
- Smaakmissie Aardappelen, rijst en pasta
- Smaakmissie Voedselverspilling
- Smaakmissie Avontuurlijke eiwitten