Smaakmissie Fruit
Deze Smaakmissie staat in het teken van fruit! In deze missie onderzoeken leerlingen van groep 5-6 onder andere waarom fruit gezond is, leren ze meer over de productiestappen die nodig zijn om fruit te kweken en te oogsten en verkennen ze de mogelijkheden om meer fruit te gebruiken in maaltijden.
De Smaakmissie bestaat uit 6 interactieve lessen met aanvullend een digibordmodule en is te vinden op het gratis lesportaal Chef!.
De chef-kok heeft hulp nodig!
In zijn restaurant probeert hij zo gezond en zo lekker mogelijk te koken. Hij heeft het de laatste tijd alleen ontzettend druk en kan daarom de hulp van de leerlingen goed gebruiken! Zijn weekmenu bevat te weinig fruit, kunnen de leerlingen hem helpen? Lukt het om iets lekkers te bedenken en tegelijkertijd rekening te houden met zijn eisen? Ga de uitdaging aan!
Tijdsduur
De Smaakmissie bestaat uit 6 lessen die variëren tussen 25-60 minuten.
- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan
Hoe zet je een Smaakmissie in?
Op het lesportaal Chef! vind je een overzicht bij welke kerndoelen voor het basisonderwijs voedseleducatie aansluit. Er zijn verschillende manieren om ons aanbod aan voedseleducatie in te zetten.
Op het lesportaal Chef! vind je een overzicht bij welke kerndoelen voor het basisonderwijs voedseleducatie aansluit. Er zijn verschillende manieren om ons aanbod aan voedseleducatie in te zetten.
- Project: verdeel de lessen over de dagen van de projectperiode.
- Verspreid over het schooljaar: maak van tevoren een planning, zodat alle lessen aan bod komen.
- Koppeling met reguliere lesmethoden in het onderwijs: Zowel op deze website als op Chef! staat van welke voedseleducatielessen aansluiten op reguliere lespakketten.
Waaruit bestaat de Smaakmissie?
Les 1: Wat weet ik al over fruit?
In deze les wordt de voorkennis van de leerlingen getest en proberen de leerlingen meer te weten te komen over (onbekende) fruitsoorten. Ontdek het tijdens de eerste les!
Leerdoelen
De leerlingen:
- halen voorkennis over fruit op
- ontdekken nieuwe soorten fruit
Les 2: Wat staat er op het menu?
Tijdens deze les bedenken de leerlingen mogelijkheden om (meer) fruit te gebruiken in verschillende gerechten. Kunnen de teams gerechten bedenken die lekker zijn maar die ook rekening houden met de wensen van de chef-kok?
Leerdoelen
De leerlingen:
- waarderen het proeven van nieuwe soorten fruit
- kunnen mogelijkheden bedenken om (meer) fruit te gebruiken in verschillende maaltijden
- vinden het belangrijk te kiezen voor vers, onbewerkt fruit, vanwege de hoeveelheid vezels en vitamines
Les 3: Op excursie
Kijk hoe fruit groeit en wat daar allemaal voor gedaan moet worden: het is tijd om buiten de klas op onderzoek uit te gaan! In de les staan tips om de excursie naar een fruitteler te regelen en voor te bereiden.
Leerdoelen
De leerlingen:
- verwonderen zich over de vele productiestappen die nodig zijn om fruit te kweken en te oogsten
- herkennen dat de productie van fruit afhankelijk is van het seizoen en de streek waar het wordt geteeld
- waarderen fruit als een mooi product van de natuur waar veel werk voor nodig is
Les 4: Huiswerkopdracht: naar de fruitwinkel!
De supermarkt heeft een eigen fruitafdeling. Tijdens les 4 brengt de klas een bezoekje aan een supermarkt of fruitwinkel. Want hoe kun je eigenlijk zien waar het fruit vandaan komt, of het fruit van het seizoen is en hoe je het moet bewaren? Ontdek het zelf!
Leerdoelen
De leerlingen:
- kunnen achterhalen waar hun gebruikte fruitsoort vandaan komt, of het uit het seizoen komt en hoe het bewaard moet worden en vinden dit interessant om te doen
- kunnen in de winkel aangeven waar je voorkeursfruit kunt vinden (vers en onbewerkt)
Les 5: Een perfect menu
De chef-kok wil ook graag dat de klas rekening houdt met het milieu. Lukt het om daar het gerecht nog op aan te passen? Daarna is het tijd om het eindresultaat te bekijken. Is de chef-kok tevreden?
Leerdoelen
De leerlingen:
- kunnen gevarieerd en voldoende fruit opnemen in een dagmenu
- zijn zich bewust dat fruitsoorten uit het seizoen en uit de streek/Nederland het beste zijn voor het milieu en dat soorten uit de kas of die met het vliegtuig naar Nederland komen, minder goed zijn voor het milieu
Les 6: Fruitkoks
In deze laatste les is het tijd om samen een lekker, fruitig gerechtje klaar te maken, en natuurlijk op te eten!
Leerdoelen
De leerlingen:
- kunnen een gerecht met fruit bereiden en aan hun ouders presenteren
Benieuwd naar de Smaakmissie Fruit?
Hoe ziet de Smaakmissie eruit?
Wanneer zet je de Smaakmissie in?
- 23 t/m 29 september 2024: Nationale Vitaliteitsweek
- 12 oktober 2024: Nationale Groente- en Fruitdag
- 7 april 2025: Wereld Gezondheidsdag
- 18 mei 2025: Wereld Plantendag
- 10 t/m 14 juni 2025: Week voor de Gezonde Jeugd